Stel uw vraag  

Proteïnedieet: snel en blijvend gewichtsverlies met proteïne en eiwitproducten

Proteïne dieet, wat is dat?

Voor wie snel gewicht wenst te verliezen maar dit toch op een veilige en gezonde manier wenst te doen, is het proteïnedieet de ideale methode. Indien correct gevolgd, kan u op een zeer korte tijd heel wat gewicht verliezen en zal u een gezondere levensstijl bereiken, met blijvend gewichtsverlies als gevolg.

Een proteïnedieet is een effectieve manier om weg te stappen van een ongezonde levensstijl en snel en blijvend gewichtsverlies te bereiken. Het zorgt ervoor dat enkel de overbodige vetmassa wegsmelt, doordat er een zeer beperkte koolhydraat en vetopname plaatsvindt. De proteïnen of eiwitten in het proteïnedieet zorgen anderzijds voor de opbouw en onderhoud van de spieren. Tijdens een proteïnedieet zal u uw spiermassa dus niet verliezen. Bovendien behoudt de huid haar elasticiteit en blijft ze stralend.

Een proteïnedieet hoeft daarnaast niet saai te zijn. Met de proteïnedieet producten van Protiweb kan u smaken en producten eindeloos combineren. Overweegt u het proteïnedieet te starten, maar weet u niet goed welke producten te kiezen? Bekijk zeker onze startpakketten. Hiermee kan u kennismaken met het proteïnedieet tegen een aantrekkelijke prijs.

Basisbegrippen van het eiwitdieet of proteïnedieet

Om de werking van het proteïnedieet te begrijpen, is het noodzakelijk om de belangrijkste basisbegrippen van een proteïnedieet te kennen. Hieronder een handig overzicht.

Meer info over het proteïnedieet »

Voordelen proteïnedieet

Een proteïnedieet heeft dus heel wat voordelen:

Proteïnedieet in 4 fasen

Bij de start van een proteïnedieet berekent u best eerst uw BMI. Zo weet u hoeveel gewicht u kan verliezen en krijgt u inzicht wat uw ideale streefgewicht is.

Omdat het uiteindelijke doel van een proteïnedieet blijvend gewichtsverlies en een gezonde levensstijl is, is het dieet opgesplitst in vier fases:

Fase 1 proteïnedieet: strikte fase

Tijdens de startersfase van het proteïnedieet – fase 1 – zal u uw inname van koolhydraten en vetten enorm beperken en u focussen op eiwitrijke voeding. Deze fase is gericht op (snel) gewichtsverlies en vertegenwoordigd 75% van uw volledige proteïnedieet.

Fase 1 bestaat uit twee onderdelen.

  • Fase 1a duurt 2 tot 5 weken. Hierbij worden de te gebruiken producten iets meer beperkt dan bij fase 1b producten.
  • Fase 1b volgt op fase 1a en kan gevolgd worden tot er ongeveer 60% à 70% van de doelstelling behaald is. Wilt u bijvoorbeeld 10 kilogram verliezen? Dan dient u fase 1b te volgen tot u maximaal 7 kilogram hebt verloren.

Wanneer het proteïnedieet correct wordt gevolgd, zal uw lichaam in ketose treden. Dit heeft als gevolg dat uw lichaam zal overschakelen van koolhydraatverbranding naar vetverbranding. Alle soorten koolhydraten, zoals fruit, brood of aardappelen, zijn daarom tijdens deze fase aller tijden uit den boze. Enkel zo kan uw lichaam in ketose blijven. Doet u dit niet, dan zal u opnieuw twee tot vier dagen moeten rekenen voordat dit proces opnieuw is opgestart.

Eetschema fase 1 proteïnedieet

Wilt u starten met het proteïnedieet? Dan is het belangrijk om te weten wat u wel en niet mag eten tijdens de eerste fase. Tijdens fase 1 van het proteïnedieet mag u per dag eten:

  • 4 tot 7 proteïnemaaltijden
  • 1 proteïne snack voor fase 1a of 1b.

Hierbij houdt u rekening met volgende richtlijnen:

  • Eet dagelijks minimaal 200 gram van de toegestane groenten
  • Gebruik een complete multivitamine en kalium om tekorten te voorkomen en extra spierbescherming te voorzien.
  • Drink minimaal 2 liter water, dit zal ervoor zorgen dat de afvalstoffen die vrijkomen bij de vetverbranding snel uit het lichaam worden verwijderd.

Fase 1 proteïnedieet: uitleg & eetschema's »

Fase 2 proteïnedieet: gematigde fase

De tweede fase van het proteïnedieet wordt ook wel de gematigde fase genoemd. Wanneer u fase 1 heeft afgerond en zo’n 70% van uw doelstelling hebt behaald, schakelt u over naar fase 2. Tijdens deze fase van het proteïnedieet wordt de middag- of avondmaaltijd niet langer vervangen door een proteïnedieet, maar mag u een gewone maaltijd met een mager stukje vis of vlees en groeten eten. Bent u vegetariër? Dan eet u een zuivelmaaltijd, een vleesvervanger of een eitje.

U volgt fase 2 van het proteïnedieet tot u ongeveer 95% van uw doelstelling heeft behaald. Wilt u bijvoorbeeld 10 kilogram verliezen? Dan heeft u fase 1 gevolgd tot u maximaal 7 kilogram heeft verloren en zal u fase 2 volgen tot u ongeveer 9,5 kilogram bent afgevallen.

Eetschema fase 2 proteïnedieet

Klaar om te starten met fase 2 van het proteïnedieet of eiwitdieet? Dan is het belangrijk om te weten hoe u voor deze fase uw eetpatroon moet aanpassen. Tijdens fase 2 van het proteïnedieet mag u per dag eten:

  • 3 tot 6 proteïnemaaltijden, waarvan minstens 1 maaltijd met een stukje vlees, vis of vleesvervanger
  • 1 proteïnesnack voor fase 1a, 1b of 2

Houdt bij de overschakeling van fase 1 naar fase 2 zeker rekening met onderstaande richtlijnen:

  • Eet dagelijks minimaal 200 gram van de toegestane groenten.
  • Gebruik een complete multivitamine en kalium om tekorten te voorkomen en extra spierbescherming te voorzien.
  • Drink minimaal 2 liter water. Dit zal ervoor zorgen dat de afvalstoffen (ketonen) die vrijkomen bij de vetverbranding snel uit het lichaam worden verwijderd.
  • Zorg voor 30 minuten (lichte) lichaamsbeweging per dag. Let er wel op dat u geen zware trainingen of workouts doet.

Fase 2 proteïnedieet: uitleg & eetschema's »

Fase 3 proteïnedieet: overgangsfase

Tijdens de derde fase van het proteïnedieet zal u werken aan een gezonde levensstijl waarbij u minder proteïnedieet producten zal innemen en (gematigd) meer koolhydraten zal toelaten. U zal uw dieetmaaltijden steeds vaker vervangen door reguliere maaltijden met extra koolhydraten. Uw lichaam zal op deze manier leren hoe het koolhydraten op een juiste manier moet verwerken zodat deze minimaal worden omgezet in vetten.

Hou er rekening mee u u tijdens deze fase nog maar weinig gewicht zal verliezen, maar dat is exact de bedoeling. U heeft namelijk al 95% van uw streefdoel bereikt! U gaat vanaf fase 3 doelgerichter afslanken en een nieuwe levensstijl aannemen mét blijvend gewichtsverlies.

Opgelet: deze fase is minstens even belangrijk als de voorbije fases. Het is zeer belangrijk dat u niet terugvalt in uw oude eetgewoonten, anders zal uw gewicht opnieuw toenemen en moet u weer van vooraf aan beginnen.

Eetschema fase 3 proteïnedieet

Bij de derde fase van het proteïnedieet gaat u uw focus verleggen van gewichtsverlies naar gewichtsbehoud. U zal opnieuw koolhydraten in uw eetpatroon toelaten en grote stappen nemen naar uw nieuwe levensstijl.

Ook tijdens de derde fase van het proteïnedieet is het belangrijk om rekening te houden met de juiste voeding en eetpatronen. U dient hierbij zeker rekening te houden met onderstaande richtlijnen:

  • Eet dagelijks minimaal 200 gram van de toegestane groenten.
  • Gebruik een complete multivitamine en kalium om tekorten te voorkomen en extra spierbescherming te voorzien.
  • Drink minimaal 2 liter water. Dit zal ervoor zorgen dat de afvalstoffen (ketonen) die vrijkomen bij de vetverbranding snel uit het lichaam worden verwijderd.
  • Zorg voor 30 minuten (lichte) lichaamsbeweging per dag. Let er wel op dat u geen zware trainingen of workouts doet.
  • Kies voor proteïneproducten voor fase 1a, 1b, 2 of 3.
  • Naast de voorgeschreven maaltijden, zorgt u voor een beperkte inname van koolhydraten, vetten, suikers en alcohol.

Fase 3 proteïnedieet: uitleg & eetschema's »

Fase 4 proteïnedieet: onderhoudsfase

Proficiat! U heeft uw streefgewicht bereikt en u gaat nu fit en energiek door het leven. U weet exact hoeveel koolhydraten, vetten en eiwitten u dagelijks mag eten zonder dat u gewicht bijkomt. U kan nu starten met uw nieuwe en gezonde levensstijl.

De vierde fase van het proteïnedieet is eigenlijk een levenslange fase. U maakt de overgang van een proteïnedieet naar een normaal en regulier dieet met een bewustere en gezonde levensstijl. U zal leren hoeveel koolhydraten en vetten uw lichaam kan verdragen, zonder dat u extra bijkomt.

Het belangrijkste wat u de komende maanden dient te doen is het werken aan een gezond eetpatroon, maar tegelijk te blijven genieten van uw eten. Af en toe zondigen mag, zolang u hierin niet overdrijft en in uw oude gewoontes valt.

Eetschema fase 4 proteïnedieet

Tijdens fase 4 van het proteïnedieet is het belangrijk om een balans te vinden tussen uw inname van eiwitten, koolhydraten en vetten. Bij deze onderhoudsfase adviseren wij u om onderstaande richtlijnen te volgen:

  • Plan dagelijks vijf eetmomenten in
  • Eet elke twee dagen één eiwitrijke proteïnemaaltijd of snack om een beter gewichtsbehoud te garanderen.
  • Voeg bij uw hoofdmaaltijd (lunch of diner) slechts een beperkt aantal zetmeelhoudende producten, bijvoorbeeld +/- 150 gram pasta, rijs, aardappelen, couscous, …
  • Voorkom dat u hervalt in uw oude eetpatronen door bewust om te gaan met wat en hoeveel u eet.
  • Blijf voldoende drinken. Alcohol is niet meer volledig uit den boze, maar drink in beperkte maten (1 à 2 glazen per week).

Fase 4 proteïnedieet: uitleg & richtlijnen »

Waarom Protiweb?

Gegarandeerd de goedkoopste
Wij werken dagelijks aan onze prijzen om altijd de goedkoopste te zijn. Bovendien hebben wij tal van promoties!
Snel resultaat
Door de verlaagde koolhydraat- en vetwaarden verliest u snel vet zonder verlies van spieren. Gemakkelijk afslanken op een gezonde basis!
Ruimste keuze producten
Meer dan 650 kwaliteitsvolle maaltijden en snacks zorgen voor de nodige variatie. Ontdek snel wat uw persoonlijke favorieten zijn.
Snelle & betrouwbare levering
Levering 1 tot 2 werkdagen na uw betaling via onze vaste partner bpost. De levering is bovendien gratis vanaf een bestelling vanaf € 50.
Zeg suiker vaarwel
Naast proteïnerijke producten, bieden we ook suikervrije snacks, sauzen, beleg en meer aan. Zo ondersteunen we iedereen die bewust voor gezondheid kiest.
Onze partners
Over Protiweb

Bij Protiweb kunt u terecht voor een ruim aanbod aan proteïneproducten aan de laagste prijs.